تحصیل در روسیه

تحصیل در روسیه

افزون بر این، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند با اخذ بورسیه تحصیلی ۲۰۲۱ ، تحصیل رایگان در روسیه را تجربه کنند. دانشگاه‌های این کشور به آموزش انواع تخصص‌ها، در زمینه علوم مهندسی و علوم انسانی می‌پردازند و جزو دانشگاه‌های برتر دنیا به شمار می آیند.

مزایای تحصیل در روسیه

تحصیل در روسیه مزایای بسیاری دارد که موارد زیر چند نمونه از آن هستند:

  1. تحصیلات فراگیر دانشگاهی در روسیه:

دانشجویان با تحصیل در این کشور می توانند در کلیه رشته های دانشگاهی به دانش عمیق و بنیادی دست یابند، اما در حوزه‌های فیزیک، ریاضیات و علوم طبیعی دانشگاه های روسیه در جهان مشهور هستند و حرفی برای گفتن دارند. البته این موضوع با توجه به جایگاه‌ دانشگاه‌های روسی در رتبه بندی‌های جهانی به اثبات رسیده است.

  1. اقتصادی بودن هزینه تحصیل در روسیه:

هزینه تحصیل در این کشور به ‌صورت آزاد بسیار مقرون به صرفه تر از هزینه های مشابه در آمریکا و کاناداست و از لحاظ امکانات آموزشی و رفاهی نیز در جایگاه مطلوبی قرار دارد.

  1. امکان دریافت دو مدرک دانشگاهی:

بسیاری از دانشگاه‌های این کشور با دانشگاه‎های اروپایی در حال اجرای برنامه‌های مشترکی هستند که برای دانشجویان خود امکان دریافت دو مدرک دانشگاهی را فراهم آورند. به عبارت دیگر، در صورت تحصیل در روسیه ، دانشجویان این امکان را خواهند داشت که یک مدرک روسی و یک مدرک از دانشگاه‌های معتبر اروپایی اخذ کنند.

فرصت یادگیری زبان روسی و بهره مندی از پردیس‌ها و خوابگاه‌های راحت و مجهز در روسیه نیز از دیگر مزایای تحصیل در روسیه به شمار می آیند.

معرفی دانشگاه های معتبر روسیه

۲۵ دانشگاه روسیه در رتبه بندی QS دانشگاههای برتر جهان قرار دارند که سیزده مورد از آنها جزو چهارصد دانشگاه برتر دنیا هستند. در ادامه به معرفی برخی از آنها می پردازیم.

دانشگاه ملی سنت پترزبورگ

این دانشگاه، یکی از معتبر ترین دانشگاه های روسیه است در سال ۱۷۲۴ به دستور پتر کبیر بناگذاری شد. این دانشگاه در سال ۲۰۱۸ در رتبه بندی EECA موفق به کسب رتبه چهارم شد. دانشگاه ملی سنت پترزبورگ، بیش از سی هزار دانشجو دارد که تقریبا سه هزار نفر از آنها دانشجویان خارجی هستند. این دانشگاه با بیش از ۴۰۰ ساختمان و ۲۵ دانشکده، امکان دسترسی به مجموعه گسترده ای از موزه ها، بناهای تاریخی و مکان های هنری را برای دانشجویان خود فراهم نموده است.

دانشگاه سنت پترزبورگ

دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو

این دانشگاه یکی از موسسات برتر روسیه است که به صورت ۳ سال پی در پی در جدول QS EECA University Rankings  ، رتبه اول را به خود اختصاص داده است. رشته های دانشگاهی موجود در دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو بسیار گسترده هستند، و در مجموع دارای حدود ۳۸۰ ساختمان، ۳۹ دانشکده، ۱۵ موسسه پژوهشی، ۴ موزه و ۶ پردیس دانشگاهی در داخل روسیه و خارج از کشور می باشد.

دانشگاه لومونوسوف در بین دانشگاههای مسکو، طلایه دار است و یک پردیس دانشگاهی دارد که در نزدیکی پایتخت روسیه واقع شده (به فاصله ای کمتر از ۵ کیلومتر از مرکز شهر)، و یکی از بزرگترین پردیس های دانشگاهی است که تاکنون دیده اید، گفتنی است که ساختمان اصلی این دانشگاه بلندترین ساختمان آموزشی دنیاست.

 

دانشگاه دولتی نووسیبیرسک روسیه

این دانشگاه در سال ۱۹۵۹ تاسیس شده و در رنکینگ EECA رتبه دوم را کسب نموده است. دانشگاه نووسیبیرسک، به رغم شهرت جهانی که دارد، جامعه دانشجویی چندان بزرگی نداشته و حدود ۶ هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند.

این دانشگاه در بیرون شهر نووسیبیرسک، سومین شهر پرجمعیت روسیه پس از شهرهای مسکو و سن پترزبورگ واقع شده است. جالب است بدانید با اینکه نووسیبیرسک در مقایسه با دو شهر مذکور، کمتر شناخته شده ، اما صحنه های فرهنگی و زندگی شبانه پر شور و پر رونقی دارد که باعث جذابیت بیشتر آن برای دانشجویان خارجی خواهان تحصیل در روسیه می شود.

دانشگاه پزشکی پاولوف

این دانشگاه  در سال ۱۸۹۷ به عنوان نخستین دانشگاه پزشکی روسی برای زنان در سن پترزبورگ روسیه بنا نهاده شد. پس از بیش از ۱۰۰ سال سابقه، دانشگاه پزشکی پاولوف، به یکی از دانشکده های پزشکی پیشرو در روسیه و البته جهان تبدیل شده است. همچنین این دانشگاه یکی از ده مدرسه برتر پزشکی در اروپا محسوب میشود.

هر دپارتمان بالینی در این دانشگاه، واحد بیمارستانی مجزایی در محوطه دانشگاه و اطراف آن دارد و تمامی امکانات علمی و آموزشی در سطح بالایی برای دانشجویان فراهم می باشد.

 

دوره پادفک روسیه چیست؟

یک دوره آموزشی‌ پیش از ورود به دانشگاه یا به اصطلاح یک دوره پیش نیاز است که داوطلبان تحصیل در دانشگاه های این کشور پیش از ورود به دانشگاه باید آن را سپری‌ کنند.‌ با شرکت در این دوره، داوطلبان بین‌المللی این امکان را خواهند داشت که رشته‌ی مورد علاقه‌ی خود را در دانشگاه های معتبر این کشور ادامه دهند.‌

لازم به ذکر است که روسیه دانشگاه‌های بسیار‌ عالی رتبه و معروفی دارد که سالانه داوطلبان بسیاری برای تحصیل در این دانشگاه ها شانس خود را می آزمایند. داوطلبانی که به دنبال تحصیل در روسیه هستند، بایستی در دوره پادفک روسیه حضور یابند و حداقل نمره‌ی قبولی‌ دروس ارائه شده در این دوره را کسب نمایند.‌

دانشگاه های مورد تایید ایران در روسیه

یکی از اصلی ترین دغدغه‌های دانشجویان برای تحصیل در خارج از کشور مورد تأیید بودن دانشگاه محل تحصیل خود در کشور خودمان است. از این رو بسیار مهم است که دانشجو پیش از نهایی کردن انتخاب خود، دانشگاه مد نظرش برای تحصیل در روسیه را در لیست دانشگاه های مورد تایید ایران در روسیه پیدا کند. مهمترین این دانشگاه ها عبارتند از:

دانشگاه ملی سن پترزبورگ (Saint Petersburg State University)

دانشگاه دولتی نووسیبیرسک (Novosibirsk State University)

دانشگاه فنی دولتی باومن مسکو (Bauman Moscow State Technical University)

دانشگاه فدرال خاور دور (FEFU)

دانشگاه لوباچفسکی (Lobachevsky University)

دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو (MSU)

موسسه فیزیک و فناوری مسکو (MIPT)

موسسه دولتی روابط بین الملل مسکو (MGIMO)

دانشگاه دولتی تحقیقات هسته‌ای (MEPhI)

تحقیقات ملی دانشگاه دولتی ساراتوف (National Research Saratov State University)

دانشگاه پلی تکنیک پیتر بزرگ سن پترزبورگ (Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University)

آکادمی علوم روسیه (Russian Academy of Sciences)

دانشگاه دولتی تحقیقات سن پترزبورگ فناوری‌های اطلاعات، مکانیک و اپتیک (ITMO)

دانشگاه پلی تکنیک تومسک (Tomsk Polytechnic University)

دانشگاه ملی تومسک (Tomsk State University)

دانشگاه فدرال اورال (Ural Federal University)

admin

admin

سلام به روس مهاجر خوش آمدید ما بهترین ها را برای شما به ارمغان می آوریم و شما را از آخرین اطلاعات روز تحصیل و مهاجرت به روسیه آگاه می نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید